Subscribe News Feed Subscribe Comments

Japan aku datang! - Tokyo

Japan Aku Datang...

alhamdulillah macam tak percaya akhirnya sampai jugak dekat Japan/Nippon/Jepun...

terima kasih kepada AA sebab tiket promo murah yang membawa kami ke sana.. misi 8 hari sekitar Tokyo, hakuba dan kawaguchiko..

serba ringkas tentang travel kali ni kami pergi berempat dengan misi utama nak main salji.. trip ni kami pergi di bulan February.. kata kawan di Jepun bulan February adalah bulan di mana Jepun menerima taburan salji paling tinggi.. Jepun ni walaupun negara 4 musim tapi tak semua tempat confirm ada salji.. selalunya Hokaido tempat bersalji dan other kawasan tanah tinggi macam pergunungan akan bersalji.

jadi trip kami ni meliputi 4 hari di Tokyo.. di Tokyo focus kami pada anime dan layan apa yang ada dekat city... kemudia 3 hari di Hakuba yang merupakan tempat luncur salji yang fames di Jepun.. jaraknya sekitar 5 jam dengan bas dari Tokyo dan 2 hari di kawaguchi Lake untuk menikmati panorama gunung Fuji.. kata kawan waktu winter adalah waktu yang sangat sesuai untuk melihat gunung Fuji...

Jepun negara yang mahal? rasanya budget terpulang pada individu.. disebabkan saya cheapskate perlukan study yang lebih untuk meminimumkan budget. alhamdulillah trip kali ni total dalam rm1800 sahaja termasuk hostel, transport dan attraction without flight ticket. ermm makan tu ada yang masak dan ada juga makan makanan Japan... heeee

4 hari yang pertama duduk di Tokyo.. sepanjang 2 hari pertama di Tokyo saya amik unlimited metro pass yang boleh di beli di Haneda Airport pada kadar 1200yen or boleh beli di machine cuma harganya mahal 100 yen dan tak cover Toei.. tips membeli pass di Japan ni bergantung pada mana tempat kita nak cover.

ada orang beli JR Pass tapi macam saya metro pass sudah cukup. 2 hari pertama kami ke area (day 1 - Shinjuku, Shibuya, Harajuku + Odaiba) dan (day 2 - Asakusa, Akihaibara, Ueno)

untuk day 3 saya just bayar single fare je sebab kami nak seharian di DisneySea jadi lebih jimat bayar single fare. untuk day 4 pun single fare kami ke Gibli Museum dan kemudian naik bas ke Hakuba...

layan picture dulu sekitar Tokyo.. kalau ada apa2 soalan tentang Japan especially Tokyo boleh PM insyaAllah akan cuba membantu... heheh excited nak share info dengan orang lain.. sebab masa nak pergi ni dapat banyak info dari orang lain so sekarang adalah masa untuk memberikan kembali pada orang lain ... semoga bermanfaat!

Ikebukuro! our first stop at Tokyo... sampai Haneda airport dah malam maka tidur di airport, esoknya pagi2 dah naik monorail dari Haneda ke Shimbashi dan kemudia naik JR ke Ikebukuro.. kemudian campak beg ke Sakura Hostel Ikebukuro..

1st day di Tokyo Hari Ahad, maka berkejaran ke Harajuku konon nak tengok costplay.. mungkin sebab sejuk tak jumpa pulak maka morning walk kami ke meiji shrine.. heheh nice walk sampai sesat ke yoyogi park.. gila ko berjalan dari Harajuku sampai sana..

Takeshita dori... memang fames dekat Harajuku ni.. dia macam pusat fashion yang pelik2. dalam street ni juga ada Daiso terbesar yang korang boleh borong souvenir pada yang berbudget kecik.. kalau budget besar pergi Asakusa sana borong la kaw2..

dekat Harajuku ni memang fames creepe dia.. kita orang berempat beli satu share 4 orang.. nyata tak kedekutnya?

3 orang budak lelaki kepenatan naik turun subway... kih222

our route to Daiba.. motipnya nak jumpa gergasi bawah ni

yeah encik Gundam yang tak leh terbang cuma boleh toleh2 kepala je.. mampu ko?

Daiba at night! selain dari Gundam ada juga liberty statue ni dan rainbow bridge yang popular dan fuji tv building

Balik dari Daiba terus serbu Shibuya sebab nak main kejar2 dekat Shibuya crossing ni..

day 2 morning saya di Tokyo Goverment building di sebelah south side. dia ada open 2 deck dekat south and north tapi pemandangan dari south ni lebih osem! kalau nasib baik boleh nampak gunung fuji... but weather masa saya tengok ni tak ok so dapat view city je..

Shibuya crossing ni memang best.. kami repeat lagi untuk morning view.. kih222

Nakamise street di Asakusa.. kalau anda punya budget lebih boleh ke sini untuk cari souvenir.. di sini terdapat SensoJi temple yang fames di Tokyo.. sebolehnya datang waktu weekdays kalau weekend tempat ni sangat sesak..

berdekatan dengan Asakusa boleh jalan kaki ke Sumida River untuk view Tokyo Skytree yang osem... kami tak naik Tokyo Skytree ni sebab err budak2 ni semua bangun lambat... hahah

bergambar dengan gadis2 local di Asakusa... kawaiiii!!!

HRC Ueno! buat pengemar HRC! harga tshirt hard rock di Japan lebih murah compare other country..

malam lepak di Akihaibara... games dan manga city!

antara picture waktu di DisneySea! datang waktu weekdays pun banyak orang jugak huhuhu

di Gibli Museum.. untuk peminat anime ini tempat wajib pergi.. hehhe